en lämnad barndom

Idag är det den stora dagen på många sätt och viss. Idag öppnas ett nytt kapitel i en mycket ung tjejs liv. Syster blir idag vuxen. Hon fyller det magiska talen som är så efterlängtat. Men med 18 kommer också en massa ansvar som inte alltid är lika härliga. Det innebär att man lämnar barndomen framför och tar klivet in i vuxenlivet. Inte alltid med ett leende på läpparna.

Jag kan inte förstå att alla har så brottom med att bli vuxna. Det hinns med! Tänk på vad liten procent av livet vi faktiskt är barn utan ansvar och förväntningar. Varför stressa på framtiden? En barndom kommer aldrig tillbaka. Men vuxen är man så länge man lever.

Jag tänker på alla dessa tonåringar som måste spackla sig till tänderna för att se äldre ut och alla de barn som kläs av sina föräldrar som om det vore lika gamla. Små, små stringtrosor finns faktiskt att köpa och likaså kläder som vi vuxna bär. Bort med allt som är barnsligt, inga traktorer eller löjliga disney tryck på tröjorna från det att de tagit sig upp gående. Nej nu ska de ha tights, kort kjol och kanske till och med lite makeup. Okej, jag kan förstå att det är sött med tights och kjol, det håller jag med om, men måste de vara så vuxna kläderna? Kan de inte få vara översvallande prinsesskjolar man sätter på sin dotter? Inga kjolar som jag själv skulle trä över mina höfter.

Jag har faktiskt vid flertalet gånger varit på barnavdelningarna och kollat... köpte bland annat en jeans jacka.. en alldeles för, enligt min mening, sexig för att ett barn ska kunna bära den. Jag har även flertalet gånger prövat kjolar då jag tycker att de är alldeles lagom i längde, de är alltså minimalt korta och inte okej för någon under 15 att bära...

Det är en stor dag på andra sätt idag också, men det är än så länge en hemlis..... Jag berättar imorn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0