MAT

Jag var på en otroligt bra föreläsning igår som handlade om kost och vad vi bör och inte bör äta. Och den var riktigt bra. Den var INTE fokuserad på att gå ner eller upp i vikt utan om att må bra och få vardagen att gå runt. Och det är verkligen skillnad på måendet beroende på vad man äter. Du går inte upp av en pizza och inte ner av en sallad men båda två gör dig orkelös och sömnig. Och de gör att du blir godissugen och väljer en godis istället för en frukt som heller inte gör någon skada på vikten utan bara gör dig ännu tröttare och vips är man inne i karusellen. Inget blir lika roligt, soffan eller sängen är skönare än en träffa med vännerna för orken räcken inte till.

Så mitt uppdrag till mig själv den här veckan är att laborera lite med mattider och matintag och se hur jag ska äta för att fungera som bäst! Men det innebär inte att jag ska utesluta allt som är gott är jag sugen på choklad tänker jag äta choklad om det är ett "riktigt" chokladsug och inte baserat på att jag ätit dåligt innan eller är trött o.s.v. Det ska bli spännande. Och en annan sak jag kommit på är att jag trots att jag inte går ner i vikt ( och heller inte vill det) nog äter på tok för lite. Jag äter en massa grönsaker och frukt, men de ger ju ingen energi och det kan nog vara den största orsaken till att jag har varit så trött på sistånde. Så nu ska jag försöka äta något annat. Men det är ju så svårt, en frukt är så lätt att klämma i sig.

En annan sak som jag lärde mig var att varje måltid ska vara en sammansatt måltid. Det vill säga bestå av protein, kolhydrater och fett. Alltså är ett äpple ingen bra ide. Men ett äpple tillsammans med mjölk eller nötter ger ett komplett näringsupptag och man får både energi och håller sig mätt lite längre. Det är nämligen så att alla dessa byggstenar behövs vid varje måltid för att kroppen ska kunna tillgodose sig alla näringsämnen och kunna ta upp maximalt med energi varje gång du äter. Vad är det för mening att äta mat om den inte ger någon energi? Eller du får bara upp hälften av näringen och resten lagras eller bara kommer ut igen? Var inte rädd för att äta mat! Var rädd om din kropp och var rädd för att äta fel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0