Dagens tanke

Jag funderar och planerar mycket, jag vet, och hittils har jag hört att det är något negativt att planera och följa ett inrutat schema. MEN har ni tänkt på hur mycket jag får gjort? Jag tror inte jag skulle hinna med hälften om jag inte planerade och skrev lappar. Jag vet att jag är extrem men jag måste än så länge planera allt och för att ge mig lite cred så kan jag vara mycket mer spontan nu är jag kunnat vara tidigare.

Så min tanke är att det faktiskt inte bara är negativt att planera, det gör att jag alltid hinner med det jag ska. Nog för att jag planerat in i minsta minut men för att lära sig av sina misstag så vet jag nu nästan på sekunden hur lång tid det tar att göra saker och därför kommer jag nästan aldrig försent.

Det som jag också funderar på är hur jag egentligen lyckas hinna med så mycket när andra knappt har stigit upp ur sängen eller kommit från matbordet. Det tror jag beror på att jag kan göra saker samtidigt som jag gör annat. Lagar jag mat diskar jag samtidigt, tvättar jag så städar jag eller viker jag annan tvätt samtidigt, byter jag lakan tvättar jag de smutsiga på en gång. Jag låter aldrig något stå kvar på bordet eller disk väntandes på morgondagen. I pauser på tv plockar jag lite istället för att bara sitta i soffan och sucka över reklamen. Jag lägger mig ALDRIG för att slötitta på tv om jag vet att jag egentligen skulle kunna göra något effektivt. Så där är nog nyckeln och trots att jag får saker och ting gjorda är det också negativt eftersom jag aldrig kan slappna och att det oftast leder till att jag letar efter saker att göra tyvärr. Men det fungerar för mig och när jag väl ligger i soffan så vet jag att jag kan göra det hur länge jag vill för det finns inga "måsten" just då.

Det är konstigt att något som egentligen är bra kan bli dåligt. Men så är det ju med allt, allt är bra med måtta. Det är när saker stiger en åt huvudet eller överdrivs som det negativa framträder. Men förhoppningsvis kan man dra lärdom och göra det med måtta men då med såpass bra erfarenhet att måttan kan bli riktigt effektiv.. hängde ni med?

Nu ska jag dammsuga...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0